Kontaktuppgifter
  • Bergendorffsgatan 8E, 652 16, Karlstad
  • 076-006 78 10
  • kontakt@konsumentvalet.se

Konsument
vägledning

Information om dina rättigheter och skydd som svensk konsument.

Konsumentvägledning Dekorativbild

Få hjälp av våran ai bott Albert

På Konsumentvalet.se har vi utvecklat en AI-bot med syftet att assistera svenska konsumenter med deras frågor. Observera att botten ibland kan ge felaktiga svar och att vi inte kan hållas ansvariga för eventuella misstag. Vi uppskattar gärna din feedback om botten för att kunna förbättra den ytterligare.

Att navigera i djungeln av abonnemang, försäkringar och köpeavtal kan vara en utmaning för oss konsumenter. Därför är det viktigt att vi har tillgång till opartisk och kostnadsfri rådgivning som kan hjälpa oss att förstå våra rättigheter och skyldigheter.

Tjänster som Telekområdgivarna och Konsumenternas försäkringsbyrå erbjuder ovärderlig vägledning när vi står inför beslut om tv-, telefoni- och bredbandsabonnemang eller försäkringsärenden. Genom att vända oss till dessa rådgivare kan vi få stöd både innan vi ingår avtal och om problem skulle uppstå senare.

Vare sig det gäller att få pengarna tillbaka vid öppet köp eller att byta en vara, är det avgörande att känna till butikernas regler och våra egna rättigheter som konsumenter. Med rätt information kan vi göra mer informerade val och undvika onödiga konflikter.

Konsumentvägledning: Grundläggande Information

Konsumentvägledning erbjuder viktig information och stöd till oss som konsumenter. För att förstå dess betydelse har vi delat upp informationen i två huvudavsnitt.

Konsumentvägledning: Grundläggande Information

Konsumentvägledning är en tjänst som erbjuds för att ge oss oberoende rådgivning och stöd. Denna tjänst inkluderar:

  • Information om Konsumenträttigheter: Grundläggande rättigheter vid köp av varor och tjänster.
  • Hantering av Klagomål: Hjälp att klaga på felaktiga varor och tjänster.
  • Stöd vid Köp: Rådgivning inför köp av varor och tjänster.

Vad Är Konsumentvägledning? Förebyggande Arbete och Rådgivning

Konsumentverket arbetar för att informera och skydda oss genom olika initiativ:

  • Rättigheter och Skyldigheter: Information om hur vi kan skydda oss mot felaktiga varor och tjänster.
  • Klaga och Reklamera: Stöd och råd för hur vi kan gå till väga vid reklamationer.
  • Hantera Avtal och Fakturor: Rådgivning om hur vi kan hantera avtal och fakturor effektivt.
  • Ekonomisk Planering: Hjälp med att planera vår ekonomi för att undvika skulder och bedrägerier.

Genom att använda konsumentvägledning kan vi fatta mer informerade beslut och skydda våra rättigheter som konsumenter.

Viktiga Konsumentlagar

Vi presenterar en översikt över de viktigaste konsumentlagarna som skyddar våra rättigheter.

Konsumentköplagen

  • Reglerar köp mellan konsumenter och näringsidkare.
  • Ger rätt att reklamera felaktiga varor och tjänster inom tre år.
  • Inkluderar ångerrätt på 14 dagar vid distansavtal.

Konsumenttjänstlagen

  • Reglerar tjänster utförda av näringsidkare för konsumenter.
  • Krav på att tjänster ska utföras fackmässigt och rättas vid fel.
  • Tillämpas på avtal ingångna på distans, t.ex. telefonförsäljning, internetköp och hemförsäljning.
  • Inkluderar vanligtvis ångerrätt vid distansköp.

Rättigheter och Skyldigheter Som Konsument

Vi har som konsumenter flera rättigheter och skyldigheter skyddade av svensk lag.

Öppet Köp och Bytesrätt

  • Öppet köp: Innebär att vi kan lämna tillbaka en vara och få pengarna tillbaka inom en viss tid.
  • Bytesrätt: Ger oss rätt att byta en vara mot en annan eller få tillgodokvitto inom en viss period.
  • Nödvändigt: Butiker bestämmer själva regler för öppet köp och bytesrätt. Kolla alltid butikens riktlinjer och behåll originalförpackningar.

Ångerrätt och Garantier

  • Ångerrätt: Vi har 14 dagars ångerrätt vid distans- och hemförsäljningsköp.
  • Garantier: Täcker fel på varor och tjänster under en viss garantiperiod. Säljaren ansvarar för att rätta till felaktigheten.
  • Begränsningar: Ångerrätten gäller inte vid butiksköp om inte butiken erbjuder frivilligt öppet köp.

Rättigheter vid Fel i Varor eller Tjänster

  • Konsumentköplagen: Vi kan kräva reparation, omleverans, prisavdrag eller häva köpet om varan är felaktig.
  • Reklamationsrätt: Vi kan reklamera fel inom tre år efter köpet, men så snart som möjligt efter att felet upptäckts.
  • Tjänster: Enligt konsumenttjänstlagen ska uppdrag utföras fackmässigt. Vid fel har vi rätt till att få det rättat eller prisavdrag.
  • Klargör fakta: Var tydlig med vad som är fel och vilka åtgärder du önskar.
  • Inkludera bevis: Skicka med kvitton, bilder och annan relevant dokumentation.
  • Formulering: Var saklig och hövlig i din kommunikation. Använd Klagoguiden för praktiska tips.

Avancerad Konsumentinformation

Avancerad konsumentinformation är avgörande för att säkerställa att våra rättigheter respekteras och att vi kan fatta informerade beslut. Låt oss utforska viktiga rådgivningskontakter som erbjuder stöd.

  • Telekområdgivarna: Ger opartisk och kostnadsfri hjälp vid abonnemang för tv, telefoni och bredband. Vi kan kontakta dem både före och efter avtal för råd och problemlösning. De hjälper också vid problem med betaltjänster, ex. SMS-prenumerationer.
  • Telefonnummer: 08-522 767 00
  • Webbplats: Telekområdgivarna
  • Konsumenternas Försäkringsbyrå: Opartisk och kostnadsfri hjälp inom privata försäkringsärenden. De erbjuder vägledning vid avtal och problem med försäkringar.
  • Webbplats: Konsumenternas Försäkringsbyrå
  • Energimarknadsbyrån: Privatpersoner kan få gratis råd om frågor rörande elmarknaden, inkludera elavtal och tvister.
  • Telefonnummer: 08-522 789 50
  • Webbplats: Energimarknadsbyrån
  • Hallå Konsument: Myndighetens sida för rådgivning inom konsumtionsfrågor. Här finns svar på vanliga frågor och kontaktinformation för mer specifik vägledning.
  • Webbplats: Hallå Konsument

Genom att känna till och använda dessa kontakter kan vi säkerställa att vi får den hjälp vi behöver.

Många kommuner erbjuder också konsumentvägledning

Om du har ett problem och känner att du inte vet hur du ska lösa det gällande exempelvis ett köp så kan du kontakta många kommuner i Sverige, välj den där du är folkbokförd. Om just din kommun saknar detta så kan vi på Konsumentvalet.se försöka hjälpa till istället.

Lista över kontakter i Sveriges kommuner:

Kommun E-post Telefonnummer Öppettider
Ale Kommun kontaktcenter@ale.se 0303703000 Mån – Fre. 08.00 till 16.30
Ydre kommun, Aneby kommun, Nässjö kommun, Sävsjö kommun, Vetlanda kommun, Eksjö kommun, Tranås kommun och Vimmerby kommun. konsumenthoglandet@nassjo.se 0380-51 80 67 Måndagar 13.00 – 15.00, Ons och torsdagar 10.00 – 12.00
Arboga Kommun louise.jeurling@arboga.se 0589-87305 Mån till Fre – 08.00 till 16.00
Avesta Kommun budget.konsument@avesta.se 0226645573 Fredag 09.00 – 11.00
Nordmalings kommun, Bjurholms kommun, Vindelns kommun och Umeå kommun. konsument@umea.se 090-163434 Alltid, maila eller lämna meddelande, återkoppling inom 10 dagar.
Bodens kommun konsument@boden.se 0921-62 000 Mån till fre 08.00 – 16.00
Bollnäs kommun konsument@bollnas.se 0278-253 01 Mån till Fre 08.00-16.00
Borlänge Kommun konsument@borlange.se 0243-74000 Mån till Fre 08.00-16.00
Borås Kommun konsument@boras.se 033-35 75 85 Mån till Fre 08.00 – 16.00
Botkyrka Kommun konsument@botkyrka.se 08-530 612 00 Måndag kl.9-11 ( Telefon)
Boxholms Kommun, Mjölby Kommun konsument@mjolby.se 010-234 50 00 Måndag – torsdag 07.30 – 16.30, fredag 07.30 – 16.00.
Bromölla Kommun konsument@bromolla.se 0456-82 23 85 Lämna röstmeddelande eller mail
Burlövs Kommun konsument@burlov.se 040-6256000 Måndag-fredag kl. 08.00-16.30
Degerfors Kommun, Karlskoga kommun, Lekebergs Kommun konsument@karlskoga.se 0586-615 60 Telefontid: tisdag, onsdag kl. 10-12
Dorotea kommun miljo.bygg@dorotea.se 0942-14000 Måndag-fredag kl. 08.00-16.30
Emmaboda kommun och Ljungby Kommun konsument@ljungby.se 0372-78 90 00 Måndag – fredag 8-16
Enköpings kommun konsument@enkoping.se 0171-62 55 74 Saknas
Eskilstuna kommun konsument@eskilstuna.se 016-710 13 66 Telefontid: Måndag kl. 9-11 Tisdag kl. 9-10 Torsdag kl. 9-10, övriga tider lämna meddelande eller mail
Fagersta kommun konsumentvagledning@fagersta.se 0223-44821 Telefon: Måndagar 10.00-11.30
Falkenbergs kommun konsument@falkenberg.se 0346-88 61 52 Telefontider: Ti. Kl. 9.30-11.30 On. Kl. 13.30-15.30 To. Kl. 9.30-11.30
Falu kommun kontaktcenter@falun.se 023-83000 Lämna meddelande eller mail
Filipstads kommun lennart.appelgren@filipstad.se 0590-61274 Måndag-onsdag, fredag kl 09.00-10.00
Flens kommun kontaktcenter@flen.se 0157-43 00 00 måndag – fredag kl 08.00-16.00
Gislaveds kommun kontaktcenter@gislaved.se 0371-82900 Måndag 10-12, Fredag 08-09
Gnesta kommun konsument@gnesta.se 0158-275000 Måndag till fredag 10.00 – 16.00
Gnosjö kommun petra.storling@gnosjo.se 0370-33 14 37 Måndag till fredag
Gällivare kommun jon.landstrom@gallivare.se 0970-818 273 Måndag till Fredag 08.30 – 16.00
Älvkarleby kommun, Ockelbo kommun, Hofors kommun, Gävle kommun och Sandvikens kommun. konsumentgastrikland@gavle.se 026- 17 50 50 Måndag till torsdag 09.00 – 12.00 och måndag eftermiddag 13-16
Göteborgs stad konsumentfraga@demokratimedborgarservice.goteborg.se 031-368 08 00 Måndag: 13.00-15.00 Tisdag: Stängt Onsdag: 09.00 – 11.00 Torsdag: 09.00 – 11.00 Fredag: Stängt
Götene kommun kommun@lidkoping.se 0510-770245 Tisdag, onsdag och torsdag kl. 10:00-11:30
Mullsjö kommun, Habo kommun, Vaggeryds kommun och Jönköpings kommun. konsument@jonkoping.se 036107500 Måndag-torsdag kl 09:30-11:30, måndagar även kl 13:00-15:00
Halmstads kommun direkt@halmstad.se 035 -13 70 00 Måndag till torsdag 07.00-17.00 Fredagar 07.00-16.00
Heby kommun bus@heby.se 0224-36000 Måndag och Torsdag 09:00-12:00
Örkelljunga kommun, Perstorps kommun, Klippans kommun och Helsingborgs stad kontaktcenter@helsingborg.se 042-105000 Måndag-onsdag kl. 08:00-17:00 Torsdag kl. 08:00–18:00 Fredag kl. 08:00-17:00
Huddinge kommun konsument@huddinge.se 08 53 53 89 26 Måndag till Fredag
Högsby kommun, Hultsfreds kommun och Oskarshamns kommun konsument@oskarshamn.se 010-35 60 000 Måndag till fredag, föredrar mail.
Hässleholms kommun konsumentvagledning@outlook.com 0451-26 83 63 Måndagar kl 12.00-14.30 Onsdagar kl 12.00-14.30
Hörby kommun konsument@horby.se 0415-37 80 00 Måndag till Fredag
Höörs kommun konsument@hoor.se 0413-28000 Måndag-torsdag 8-16.30, fredag 8-15, lunchstängt samtliga dagar 12-13.
Kalmar kommun och Nybro kommun Kf-konsument@kalmar.se 010-352 20 20 Måndag – till Torsdag 13.00-15.00
Karlshamns kommun info@karlshamn.se 0454-81165 Onsdagar kl 14.00-16.00, torsdagar kl 09.30-11.30
Karlskrona kommun konsument@ronneby.se 0455-30 42 18 Onsdag 9-12 Torsdag 9-12
Torsby kommun och Karlstads kommun konsument@karlstad.se 054-540 46 90 Måndag-fredag kl 09.00-12.00
Vingåkers kommun och Katrineholms kommun konsument@katrineholm.se 0150- 570 50 Tisdagar 08.00 – 09.45
Kiruna kommun konsumentvagledning@kiruna.se Endast mail Måndag till Fredag
Knivsta kommun knivsta@knivsta.se 018-34 70 00 Onsdagar 13.00-15.00
Kristianstads kommun konsumentvagledning@kristianstad.se 044-132434 Onsdagar 09.00 till 11.30 fredagar 09.00 till 11.30
Kristinehamns kommun konsument@kristinehamn.se 0550-88245 Måndag-fredag kl 08.30-09.30
Kumla kommun konsumentrad@kumla.se 019-58 80 00 Måndag till Fredag
Kungsbacka kommun konsument@kungsbacka.se 0300-834006 0900-1200 tisdag -torsdag därefter lämna meddelande så ringer vi upp så fort som möjligt.
Kungsörs kommun konsument@koping.se 0221-253 39 onsdagar 10-12, torsdagar 13-15.
Kävlinge kommun kontakt@kavlinge.se 046-739000 Måndag, onsdag och torsdag kl. 8-16.30 Tisdagar kl. 8-17 Fredagar kl. 8-15
Köpings kommun konsument@koping.se 0221-25339 Onsdag: kl 10.00-12.00, torsdag: kl 13.00-16.00 fredag: kl 10.00-12.00
Leksands kommun kundtjanst@leksand.se 0247- 80 000 Torsdagar kl. 13.00 – 16.00
Lerums kommun konsument@lerum.se 0302-52 16 00 0900-1200 tisdag -torsdag
Lidköpings kommun kommun@lidkoping.se 0510-770245 Måndag till Fredag
Linköpings kommun konsument@linkoping.se 013-206687 Måndag kl. 8.00-15.00 ti-to kl. 8.00 -12.00
Ljungby kommun konsument@ljungby.se 0372-78 90 00 Måndag – fredag kl. 8-16
Lomma kommun info@lomma.se 040-641 10 00 Måndag, onsdag och torsdag 08.00-15.00 Tisdag 08.00-15.30 Fredag 08.00-14.00
Luleå kommun konsument@lulea.se 0920-453000 måndag – fredag kl. 08:30-12:00, 13:00-14:30.
Storumans kommun, Åsele kommun och Lycksele kommun. ingrid.elebrink@storuman.se 0951-14261 Måndag till fredag 08,00-16,00
Malmö stad konsument@malmo.se 040-34 10 00 Vardagar 8-17
Malung-Sälens kommun konsument@malung-salen.se 0280-18109 Tisdagar och Torsdagar 10.00-11.30)
Robertsfors kommun, Malå kommun och Skellefteå kommun. Mail saknas 0910-735000 Ring Skellefteå kommuns kundtjänst, berätta kort om ditt ärende och be att få prata med konsumentvägledaren så ringer vi upp dig.
Markaryds kommun konsument@ljungby.se 0372-78 90 00 Måndag – fredag kl. 8-16.
Marks kommun konsument@mark.se 0320217700 Måndag – Fredag
Mörbylånga kommun servicecenter@morbylanga.se tel:010-354 70 00 Måndag till Fredag
Norbergs kommun hakan.soderlund@smedjebacken.se Nummer saknas Måndag till Fredag
Nyköpings kommun och Trosa kommun konsument@nykoping.se 0155-24 80 80 Mån – Fre 09.00 till 16.00
Olofströms kommun konsument@olofstrom.se 0454 – 93500 Måndagar och Onsdagar 9-12
Oxelösunds kommun konsument@oxelosund.se 0155-38375 Måndag till Fredag
Älvsbyns kommun och Piteå kommun konsument@pitea.se 0911-69 70 10 Måndag: kl. 09-16 (lunchstängt 12-13) Tisdag, torsdag och fredag: kl. 9-12.
Ronneby Kommun konsument@ronneby.se 0457-618188 Måndag till Fredag
Salems kommun kvlso@salem.se 08-53259800 Tisdagar kl. 8-10 via kommunens växel
Sigtuna kommun kontaktcenter@sigtuna.se 08-591 260 00 Måndag – Fredag kl. 8:00-16:00
Simrishamns kommun konsument@simrishamn.se 0414 – 81 91 15 Måndag till Fredag
Skara kommun kommun@lidkoping.se 0510-770245 Tisdag, onsdag och torsdag kl 10.00 – 11.30
Skövde kommun socialnamnden@skovde.se 0500-49 81 28 Måndag till Fredag
Smedjebackens kommun hakan.soderlund@smedjebacken.se 0240-660201 Kontorstid måndag-fredag
Sollentuna kommun kontaktcenter@sollentuna.se 08-579 210 00 Måndag – torsdag kl. 08.00-17.00 samt fredag kl. 10.00-17.00.
Sorsele kommun kommun@sorsele.se 095214021 Måndag till Fredag
Sotenäs kommun, Tanums kommun och Uddevalla kommun kommunen@uddevalla.se 0522-696000 Via Kontaktcenter mån – fre 08:00 – 16:30
Staffanstorps kommun bjorn.anbring@staffanstorp.se 046-251685 Vardagar 9-12
Bromma stadsdelsförvaltning bromma@idela.nu 08-508 06 100 Måndagar klockan 12.00 -16.00
Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsförvaltning radgivning@konsumentcentrum.se 08-508 20 398 måndag, onsdag, fredag kl 9-11 och 13-15.
Farsta, Kungsholmen, Norra innerstaden, Södermalm fraga@idela.nu 08-508 09 120 Måndag – Fredag 09.00 till 13.00
Hägersten-Älvsjö konsumentvagledning.hagersten-alvsjo@stockholm.se 0850821009 Tisdag – Fredag 09.00 till 10.00
Hässelby-Vällingby funktion.SD04.konsumentvagledning@stokholm.se 0761204589 Måndagar kl.09-10 Onsdagar kl. 09-12
Kungsholmens stadsdelsförvaltning fraga@idela.nu 08-508 09 120 måndag-fredag klockan 9.00-13.00
Rinkeby-Kista medborgarkontoret.jarva@stockholm.se 0850803447 Du kan ringa när som helst och lämna dina kontaktuppgifter för att sedan bli kontaktad av en konsumentvägledare
Skarpnäcks stadsdelsförvaltning hans.lundqvist@stockholm.se 08-508 15 048 Måndagar 9-12
Skärholmen, Stockholms stad medborgarkontoret.skarholmen@stockholm.se 08-50824050 Måndag till Fredag
Rinkeby-Kista, Spånga och Tensta medborgarkontoret.jarva@stockholm.se 0850803447 Du kan ringa när som helst och lämna dina kontaktuppgifter för att sedan
Södermalms stadsdelsförvaltning fraga@idela.nu 08-508 09 120 måndag-fredag klockan 9.00-13.00
Strängnäs kommun konsument@strangnas.se 0152-293 00 Lämna meddelande på 0152-293 00 med namn, tfn och ärende
Strömsunds kommun konsumentradgivning@stromsund.se 0670-16120 Måndag, tisdag och fredag 9.00-12.00
Ånge kommun och Sundsvalls kommun konsument@sundsvall.se 060-19 12 08 Måndag-fredag kl 10-16
Svedala kommun kommunen@svedala.se 040-626 80 00 Mån-tors: 08-17 Fre: 08-15
Årjängs kommun och Säffle kommun anna.karlsson@saffle.se 0533-681510 Vardagar 08.30-09.30
Säters kommun konsumentvagledare@sater.se 0225 55000 Vardagar 08.30 till 16.00
Söderhamns kommun kundtjanst@soderhamn.se 0270-75000 Vardagar 08.00-16.00
Södertälje kommun kontaktcenter@sodertalje.se 0852301000 Mån-tors: 08:00-17:00 Fre 08:00-15:00
Sölvesborgs kommun medborgarkontoret@solvesborg.se 0456-81 61 81 Måndag-fredag kl 08.00-16.00
Tierps kommun konsument@tierp.se 0293-21 81 44 Måndag till fredag kl.10-12 och 13-15
Trelleborgs kommun konsumentvagledning@trelleborg.se 0410733000 Måndag till Fredag 08.00 – 16.00
Tyresö kommun gert.johansson@tyreso.se 08-578 291 00 Måndag till Fredag 08.00 – 16.00
Upplands-Bro kommun konsumentvagledning@upplands-bro.se 08 – 581 693 23 Onsdagar 9-11 och 13-15. Stängt helgdagar och helgdagsaftnar.
Uppsala kommun konsumentuppsala@uppsala.se 018 727 18 20 Måndag till Fredag
Vansbro kommun konsument@vansbro.se 0281-75048 Måndagar kl 14-16 Torsdagar kl 9.30-11.30
Varbergs kommun konsument.varberg@kungsbacka.se 0300-834006 Tisdag – torsdag 0900-1200 övrig tid lämna ett meddelande så ringer vi upp.
Vänersborgs kommun konsument@vanersborg.se 0521-72 10 00 Lämna meddelande eller mail
Västerviks kommun konsument@vastervik.se 010-355 40 50 Tisdagar kl.10:00-12:00, torsdagar kl.10:00-11:00.
Västerås stad konsument@vasteras.se 021-392000 Måndagar och torsdagar
Åstorps kommun mbk@astorp.se 042-64000 Måndag-Onsdag kl. 08.00-16.00 Torsdag kl. 08.00-17.00 Fredag kl. 08.00-15.00
Åtvidabergs kommun kontakt@atvidaberg.se 0120-83000 måndag-fredag kl 08.00-12.00 måndag-torsdag kl 13.00-16.00 tisdag och torsdag även kl 16.00-17.00
Älmhults kommun info@almhult.se 0476-55000 Måndag-fredag kl. 8-16
Ängelholms kommun info@engelholm.se 043187000 Vardagar klockan 8-16
Örebro kommun konsumentbyran@orebro.se 019-211000 Vardagar, kontorstid
Övertorneå kommun sirkka-liisa.rautila@overtornea.se 0927-72000 måndag-fredag 09.00-11.30